tirsdag den 15. oktober 2013

Smukke Kvols!

Valgkampen bragte mig til Kvols - en smuk, smuk by ca. 10 km fra Viborg i nordlig retning.
Det ligger ved fjorden, så smukt og fint - en rigtig charmerende by med gamle huse, lille havneanløb og rigtig søde mennesker.
Jeg var rundt for at dele invitationen til lørdagens workshop i Kvols Forsamlingshus ud. Jeg kæmper nemlig for de små landsbyer, især efter at flere 'eksperter' har været i vores lokale avis og true lukningstogt. Små byer under 200 indbyggere burde lukkes, mener eksperterne. Jeg bor selv i en lille by, Tapdrup, ca. 4 km. fra Viborg. Vi er dog mere end de magiske 200 indbyggere, men jeg kæmper for  at bibeholde de små byer. Livet herude er helt fantatisk. Vi kommer hinanden ved på en oprigtig facon; ægte, dejlig jysk tilgang til hinanden.


Jeg er selv vokset op i en lille landsby på Sydfyn, og da jeg blev ung teenager, drømte jeg mig langt væk fra al den gode plads omkring mig, byen hvor alle kender alle – hvor man ikke handlede i SuperBrugsen, men handlede med Købmand Kim, som fortalte pinlige historier om dengang man som 4-årig stjal et stykke tyggegummi, under en indkøbstur med mor. Det, som jeg som ung flygtede fra og fandt besnærende, er det jeg i dag har søgt tilbage efter, og værdsætter mest; at vi kommer hinanden ved, og at vi vil hinanden. Oprigtigt. At mine børn har en fast base, hvor vi kender hinanden og passer på hinanden; jeg ved at når – ja ikke bare hvis – men når min store dreng på 2,5 år, Carl, beslutter sig for at gå på opdagelse selv, så bliver han også fulgt hjem igen.


Som landsby har vi en udfordring i forhold til at fortælle den gode historie om at være del af et mindre samfund, så vi fortsat kan forblive. Udfordringen for os som landsby, som Tapdrup – som Viborg, som kommune, er at få de unge til at komme tilbage igen, når de har endt deres studier i Århus, København – ja, New York for den sags skyld; at det at vende hjem – eller flytte til en landsby er lig med det gode liv – det gode familieliv.


Ja, landsbyerne skal være et godt sted at bo; Viborg Kommune skal være et godt sted at bo

Vi skal have fortsat styr på økonomien i Viborg Kommune, så vi undgår de budget-overskridelser, som vi så i forrige periode - det er basen for, at der er råd til luksus i små byer. Især et område som klima og miljø, synes jeg at byrådet mangler at sætte ind på; et område som vi i landsbyerne skal være særligt opmærksom på med al den skønne og dejlige natur omkring os – den skal vi passe rigtig godt på!


 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar